środa, 26 września 2012

Nowe - nie do powtórzenia!



Niejednokrotnie pisałam o tym, że chwila występuje tylko w liczbie pojedynczej, do tego stopnia zasadniczej, że niepowtarzalnej. Jest jedna i kropka i nawet Erich Fromm nic tu nie pomoże. Próbujemy czas rozciągać, naginać, porcjować i oszczędzać, niekiedy przyspieszać. Najpierw bardzo chcemy, żeby było już, a potem bardzo długo jest potem. Bardzo czegoś wyczekujemy, owo ‘coś’, czymkolwiek by nie było, trwa krótko; ciułamy życie tylko z tych pamiętnych chwil, zapominając, że dzieje się ono właśnie między monotonią i cudami. To wszystko było już powiedziane, napisanie, a nawet zaśpiewane. Nie wymyślę niczego nowego, ale z tyłu głowy atakuje mnie kłębowisko myśli: I co teraz? I co teraz??? Uważność na życie jest pojęciem, którego do tej pory nie udało mi się w stopniu mnie satysfakcjonującym ogarnąć. Bo czym ona jest? Można się tego nauczyć?

Żródło: http://data.whicdn.com/images/38155500/tumblr_mas61by3qu1r7tv8co1_500_large.jpg

Każdy pesymista do potęgi powtórzy, że czasu nie da się cofnąć i czegoś naprawić bądź zacząć od nowa. Ale nikt nie powie, że nie mogę zacząć od miejsca, w którym teraz jestem i napisać nowe zakończenie. Lubię zaczynać, robić coś od nowa, sam proces tworzenia jako taki również sprawia mi dużo radości. Efekt pracy, z nieznanych mi przyczyn, cieszy mnie mniej, niezależnie od tego, jak długo na niego pracuję. Pojęcie życia-nie-wegetacji wraca do mnie niczym bumerang; co myślę, że temat ujarzmiłam i się z nim uporałam, pojawia się znów, z jeszcze większą siłą i wyposażony w mocniejsze argumenty. Tym razem refleksja rozpoczęła się od kulinarnych wyzwań.

Żródło: http://www.alexbeadonphotography.com/blog/wp-content/uploads/2012/02/Create-Something-New-Today-You-artist-you(pp_w650_h433).jpg


Miałam to szczęście spotkać ludzi nie dość, że życzliwych, to jeszcze rewelacyjnie gotujących i przede wszystkim – kochających to robić. Nasze spotkania rozpoczynały się wielokrotnie od planów wspólnego wyjścia gdziekolwiek, a kończyły się w kuchni. I tak rozkwitła w nas kultura smakowania. Szczerze przyznaję, że we wspomnianej kuchni znajomych mogłabym zamieszkać, do tego stopnia fascynowało mnie jej wyposażenie. Ostatnio na warsztat wzięliśmy paellę, w której zasmakowaliśmy podczas wspólnych wakacji w Hiszpanii. Chociaż jest to potrawa w stylu: ‘wrzuć, wrzuć i szybko coś namieszaj, bo goście przyszli!’, bardzo postaraliśmy się o nabycie odpowiednich produktów spożywczych.  Resztę pozostawiliśmy improwizacji, nie paląc na szczęście doszczętnie kuchni – na naszych eksperymentach ucierpiała jedynie osmalona ścierka. Łamiąc zasady savoir-vivru i angażując w proces jedzenia palce, próbowaliśmy odtworzyć tamten zapamiętany smak i fantastyczne wakacyjne chwile. Gotowaliśmy wspólnie nie raz, zawsze mając na uwadze zakodowane gdzieś w głowie, tudzież w nosie, wrażenia smakowe i zapachowe. I wyszło nam coś innego! Za każdym razem był to inny czas, równie wartościowy, ale w innym porządku, w innej atmosferze. Nie chodzi mi o to, że polskie pomidory są gorsze od hiszpańskich, bo nawet w kwestii żywienia jestem patriotką, ale o niepowtarzalność tego wszystkiego, co na porządek chwili się składa, to znaczy czasu, miejsca, działań, emocji. Podam inny przykład. Każdy ma przynajmniej jedną, a ci bardziej osłuchani muzycznie nawet więcej – ulubionych piosenek, które nuci ku sposobności i bez niej również. I to jest wasze wykonanie. W moim przypadku osłuchania-fałszowania powstaje nawet zupełnie nowa forma wyrazu artystycznego.

Żródło: http://data.whicdn.com/images/17119586/tumblr_lp7mp2Ninp1qc224vo1_500_large.jpg


Chcę powiedzieć, że chwila jest ta jedna, że jest teraz i nigdy się nie powtórzy, choćbyście kupili najpiękniejsze pomidory, chodzili na warsztaty wokalne i najpiękniej śpiewali. Powtarzać się nie da, nie idealnie. Aby dawka pozyskanej podczas tego naśladowania frustracji nie przekroczyła dopuszczalnej normy, wystarczy robić coś nowego. Nie powtarzać, a tworzyć. I pamiętać, że nie efekt daje tyle radości, co sama droga do niego. Proces tworzenia jest fantastyczny. Proste!

Młodsza A.

Źródło: http://data.whicdn.com/images/10996278/InspiringWordTiles-IMAGE_large.jpg
Źródło: http://data.whicdn.com/images/36147433/9110677_large.jpg

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz